Наказание. Как? Когда? И за что?

  • Автор темы Автор темы Bravada
  • Дата начала Дата начала

Bravada

Опытный
За какие провинности, неповиновения Вы наказываете свою лошадь? Что, может быть прощаете, а что точно нет? Как и чем наказываете за то или за это? И когда?
 
Когда кусает по морде бью и строго прикрикиваю.

Если под седлом то почти не наказываю,на козла бью только в момент козла....не успела не буду потом бить..Как с собакой,потом лошадь не поймет за что бьют.
 
По ситуации.
Мой главный инструмент наказания - голос. Резкий, звонкий и противный. И, как ни странно, очень действенный.
Плюс я сама по себе тварь косячная. Мерзкая и доминантная. Что кони шкурой чувствуют.
Четко соблюдаю принцип "дать понять, что гадость есть гадость, а не прелесть, быстро и адекватно проступку". Если провтыкала, тормознула - все, до свиданья, сделаю вид, что ничего не произошло.
А так... ну куча нюансов. Коня, который имел привычку резко наклоняться под седлом к траве, вырывая повод, отучила от этого с помощью выполнения осаживания непосредственно после сего действа. Лошадь, которая пыталась меня размазать по стенке денника (бросалась всей тушей и влетала в стену), до полусмерти напугала тем, что бросилась навстречу и цапнула зубами. Укусов стараюсь не допускать путем соблюдения личного пространства. Да разное может быть.... ситуация подскажет. Если меня будут убивать - я буду последним человеком, который начнет церемониться и раздумывать, что можно, а что нельзя. Я - в 10 раз легче лошади и в 10 раз слабее физически. Могу себе позволить.
Не прощаю агрессию к человеку. Могу спустить с рук игру под седлом у молодой энергивной лошади на этапе разминки, которая не переходит в родео.
Понятно, что все вышесказанное относится к моим собственным лошадям и лошадям, которых я хорошо знаю.
 
Когда мне пытаются качнуть права. А под это определение подпадает очень много ситуаций от "пошла вон" с крысой до наглого зажевывания корды у меня на глазах. Но если в первом случае реакция очень сильная вплоть до хлыста, то во втором санкции применяются только, если после моего "с-с-с" корда тут же не выплевывается. И, естественно, во втором случае санкции гораздо мягче, чем в первом.
 
Ну к своей лошади я отношусь более строго, чем к чьей-либо...Однако, за 2,5 года я эда НИ РАЗУ не ударила. Если кусать пытался - просто прогоняла от себя. Пару раз хватило, чтобы он понял. А вообще, он воспитан практически идеально и кроме того, что постоянно меня облизывает, проблем нет. ТТТ. :lol:
 
Если это небольшое непослушание в деннике или вообще на земле-обычно громкий голос, а под верхом я лошадь наказываю либо ногами, либо хлыстиком, если он есть ссобой.
 
основное наказание голосом, за особые провинности могу и ногой засветить по заду. когда кобыла убедала с корды, в момент перестегивания(чего с ней никогда не случается), я поймала ее без сахара, только голосом и бегатней, зажала в углу, огребла она не только устные ругательства, хотя очень восприимчива. потом весь день просила прощения. кста, я ей сахар дала только когда уходила, простила.
 
Ок! Ситуации неповиновения под седлом - козлы, свечки и пр. ерундистика.
Животина отбивает на хлыст. Наказывать ли в таком случае хлыстом? Просто не получится ли замкнутый круг: ты бьешь - он отбивает?
Или же свечка. Слышала мнения, что в последнем случае наказывают хлыстом по ушам. :?
По мне, так это мясорубка какая-то получается - кто в живых останется. :(
 
Под верхом - шенкель-голос.
В руках - голос. Наказывать приходится крайне редко - опыт позволяет предугадать "каку" и устранить возможность ее исполнения до того, как она приходит в голову лошади.
Еще наказываю действием. Это по ситуации. Вот примерно так: у меня жереб-понь, если привязать во дворе (частный дом), лихо снимает недоуздок (причем ждет, когда все уйдут). Любит привлечь к себе внимание, ну чтоб погонялись за ним, движуху устроили :). Надоедает - подходит сам. Придумали наказание: как только снял недоуздок - загнали в конюшню и стоит до следующего дня в деннике. (а погулять он любит) Дошло через неделю. Теперь проблем нет, привязали - будет стоять, только косится на окна. 8)
Вот примерно так же ищу похожие методы наказания. Очень эффективно.
 
Bravada написал(а):
Ок! Ситуации неповиновения под седлом - козлы, свечки и пр. ерундистика.
Животина отбивает на хлыст. Наказывать ли в таком случае хлыстом? Просто не получится ли замкнутый круг: ты бьешь - он отбивает?
Или же свечка. Слышала мнения, что в последнем случае наказывают хлыстом по ушам. :?
По мне, так это мясорубка какая-то получается - кто в живых останется. :(
Скажем так, тоже всегда зависит от проступка. Попытка укусить или броситься на меня наказвается сразу и сильно. Попытка меня потащить куда-то на корде тоже наказывается, сильно потащил сильно наказала дернула кордой по жопе. если только начал можно просто голосом. Козел наказываю хлыстом. Замкнутый не замкнутый, но постепенно становится все меньше. Но у меня вообще конь очень доминантный и упрямый, чуть где упустишь все на шею сел ножки свесил, а он может быть опасен....
 
Мой взрослый конь уже воспитан. А жеребёнок... Вы представьте, насколько это доминанта: в свои 4 месяца отгоняет МАМУ ОТ ЕДЫ, соседей по денникам, вовсю лупит взрослых лошадей, а уж жеребят так просто строит по полной. Чуть только больше внимания маме- тут же кидается на мать и кусает её- типа я тут самый главный и все внимание только мне. Чистить -только его(обожает этот процесс). Можно положить на спину легенькое троеборное седлышко или вальтрап- от этого просто в счастие.
За неповиновение в деннике(вырывание ног при чистке, кидание и "кусание" человека- хлопок ладонью по крупу. За "выпендрёж" на чумбуре( свечки, попытки попердолить)- хлопок кордой по крупу и голос. Благо очень сообразителен.
Если сейчас не научить уму разуму- потом вообще не отделаешься.
 
Ногами-это как???
Да легко, шенкелем по бокам посильнее и все!!!
А если переть начинает, то остановлю и осажу и так, пока не перестанет, моему лошарику вмомент и то и другое помогает
 
как раз закончила читать главу в книжке по этой теме. Не обижайтесь, я на английском поцитирую, мне так гораздо легче.

Alois Podhajsky
"The Complete Training of Horse and Rider In the Principles of Classical Horsemanship"

PUNISHMENTS

Throughout the centuries, the punishment of the horse has been one of the most controversial aspects of the art of riding. The ancient Greeks tried to understand the mentality of their horses and to educate them with kindness. Xenophon, in 400 B.C., wrote: "Young horses should be trained in such a way that they not only love their riders, but look forward to the time they are with them." Contrary to this attitude, the riding masters of the Middle Ages employed very rought methods. Thinking that punishment proved the best means of education, they did not even try to make their horses submit by normal treatment. The aim of their training was the subjection of the horse. In order to make them obey, the horses were subjected to every sort of punishment, and it was no concern to the trainers how many horses were spoiled or broken down in the course of training. The cruel bits and other instruments of torture employed in those days and exhibited in museums are proof of this fact.

Pluvinel, at the beginning of the seventeenth century, was the first riding master to oppose these methods, and he started a campaign against his contemporaries, especially against de la Broue - a campaign which at first seemed to be fruitless. But after his death, these more humane methods were accepted and prepared the ground for the instruction of Gueriniere. Anyone today reading de la Broue's advice on how to treat a horse that ran away would find his hair standing on end. And yet contemporaries placed de la Broue's methods far above those of Pluvinel. Luckily for the reputation of the art of riding, Pluvinel and Gueriniere had many followers who influenced teaching throughtout the years that followed. This not only saved the art of riding, but proved of great benefit to the horse.

With the general decline of culture in this century, which has influenced the art of riding, punishment of the horse has crept back into the system of training. There are riders today who attribute greater importance to punishment that to the correctness of the aids. Some of the exhibitions that may be witnessed in public are horrifying and make one wonder to what extent such scenes occur in private. Without doubt any punishment is wrong if the knowleadgeable onlooker is unable to understand for what reason the punishment is administered. And in such a case how should the horse know why he is punished?

The rider with high ambitions and little knowledge will be more inclined to revert to punishment that will the more experienced rider. He will try to obtain by force what he cannot achieve by the correct se of the aids as taught by the classical school.

This is not to say that when dealing with a difficult horse the required standard can always be achieved without punishment. But for the welfare of the horse and the honor of equitation, punishment whould be restricted to what is necessary for education. The value of punishment should never be over-rated and employed as a substitute for correct aids.

Before administering punishment the thinking rider should ask himself three questions:

(1) Is punishment necessary? If there is any doubt it is better to postpone it than to be unjust.
(2) What kind of punishment is appropriate and to what degree should it be applied?
(3) When should punishment be applied?

With reference to (1), before administering punishment the rider must be sure that the horse is disobedient and not that he has misunderstood or been unable to follow his rider's command. This decision is most important. To punish a horse when he has not understood a command or is unable to carry it out would shake his confidence in his rider and interfere with his progress in training. Moreover, unjust punishment or punishment which is not understood may lead to opposition. If the horse becomes aware of his strength he will measure his power against that of his rider, a situation to be avoided at all costs. On no account must a hrose be punished if he is afraid, as then the fear of punishment would be added to the fear of the object that frightened him.

(2) The rider must have an exact knowledge of the temperament and sensitiveness of his horse. He must also take into consideration the horse's intelligence and the degree of training he has reached. Only when he has considered these points can he decide the appropriate punishment. it will be necessary to apply more severe punishment to dull and lazy horses than to those that are temperamental or overeager. With the latter an increased aid may even suffice as a punishment. Sufficient punishment to meet the purpose will improve the training, whereas punishment that is too rough or ill controlled will to the reverse.

(3) With children and horses the punishment must immediately follow the disobedience or its effect will be lost. Neither will understand why he is being punished in the evening if the fault was committed in the morning. If the rider is unable to administer punishment immediately he should not do it at all. No punishment is better than a punishment that is unjust or not understood. If a rider has been unseated by a bucking horse, there is no point in punishing his horse when he has scrambled back into the saddle and regained his stirrups. Unless the punishment is immediate the horse will not realise what it is for.

A selection of punishments is at the disposal of the rider and he must choose the one that is most suitable. If the horse refuses to go forward the rider has the choice of legs, spurs, riding whip, or long whip. If he refuses to reduce his speed a jerk of the reins may be required, but the top limit punishment must be used only when the others have failed.

As mentioned above, aids can be increased until they reach the degree of punishment. This applies especially to the leg aids. If the horse does not respond to a light pressure of the leg, the pressure must be increased until finally the spur is used. Care must be taken when using the spur that the rider does not take his legs away from the horse's sides, as then a sudden movement of the horse on feeling the spur might cause the rider to lose his seat and he would find himself in a position in which he would be unable to benefit by the success obtained by the spur. The punishment would lose its effect and the horse would be a victor.

As a punishment the spurs should be applied with a short action behind the girth, the rider maintaining the same position as when applying his legs firmly. The spur should not be used too far behind the girth as this might induce the horse to kick or buck. If he kicks against the spurs, they must immediately applied again in the same spot. This must be repeated until the horse accepts punishment without opposition. Horses treated in this manner will, after a short while, no longer react against the spur. When using the spur the rider must consier its sharpness and the sensitiveness of his horse. He should never use spurs with such force that they draw blood, and their application should cease the moment the horse has responded. The foregoing remark applies to all punishment, and to a great extent to all aids. The rider must never forget that the spur, whether used as a punishment or as an aid, is a last resort.

It is not easy to distinguish between the use of the riding whip as aid or as punishment. A light tap will be considered as an aid, whereas a sharp stroke will imply punishment. When used as a punishment, the whip should generally be applied on the spot on which the aids are used, that is to say, immediately behind the girth; on rare occasions it may be used on the shoulder, but never on the neck or head.

In cases of particular insubordination the rider should take the reins firmly in his left hand and deal an energetic blow behind the girth with the whip in his right hand. This represents the highest degree of punishment and should be administered only on rare occasions when the behaviour of the horse justifies it; otherwise the horse would become frightened or cease to respect it. This type of punishment is best not applied in public. When necessary, however, it is more effective to administer one good blow that repeated, less severe strokes.

The application of the long whip is similar to that of the riding whip. The trainer should use it only on rare occasions as a means of punishment. if the horse, instead of going forward upon the use of the whip, insists on stopping or tries to kick against his trainer, the moment has come when the long whip must be used as a punishment in order to make the horse respect it as an aid. He should be dealt a few sharp strokes with the end of the lash until he stops kicking and goes forward. Once more, the use of the long whip as a punishment must be reserved for an emergency because, even more that spurs, the long whip is a last resort. Its use is the declaration of war, and the trainer should begin this fight only if he is sure of victory. Once he has started the fight he must carry it through to a successful end.

The whip should never be used on the forehand, neck, or head, and should not be applied to the hindquarters from above downwards as this would be likely to provoke kicking. The horse should be punished with the end of the lash in an upward direction. After punishment, steps should be taken to restore the horse's confidence. The trainer should approach the horse with the whip behind his back, speak to him, caress him, show him the whip, and finally stroke him with the handle. He should step back a few steps and encourage the horse to come to him. In this manner the horse will not lose his confidence in the whip. A horse that is frightened of the whip and tries to run away from it proves that the whip has been used in an incorrect manner.

Another punishment that should rarely, if ever, be used is a jerk with the reins. If the horse fails to respond to any giving and taking action of the reins or to an energetic half-halt, or if he lies on the reins with all his weight, or tries to run away, he may then be given a sharp unilateral action on one rein. But there is a danger that this conduct may disturb his contact with the bit and have a bad effect on the hind legs.

One of the milder punishments with an intelligent horse is to repeat the exercise until it is finally successful. Repeated halts will be the best punishment for the horse that tries to run away from the rider's aids. Remember, though, that these halts, if executed too sharply, would be harmful, especially if employed with young horses.

The rein-back is another useful punishment, but it must not be prolonged, as it would create pain in the hind legs and cause evasions from the horse. Even speaking sharply may serve as a punishment with some horses. In all cases it is most important that punishments be brought to and end the moment success has been achieved.

Punishmend followed by reward will increase the confidence of the horse. It is hardly necessary to state that punishment must never be administered from temper or because the rider is in a bad humour. The rider should never forget that horses have long memories and are easily frightened. Eery effort must be made to keep their confidence. As Xenophon said: "Punishment should never be given in anger because action committed in anger will later be regretted." Nearly 2400 years later the directions for Cavalry of the Austrian Army read: "punishment must never be administered in anger."

The rider must always show himself superior to the horse in mental and physical self-control. Submission to his will should not be sought by force but by his superior intelligence.
 
За ерундистику под седлом вполне приемлю наказание, но в зависимости от ситуации. Если лошадь подыграла или испугалась - ничего не сделаю, если злостно и целенаправленно пинается или свечит - получит по первое число. А по поводу мясорубки это лихо. У меня был жеребец в работе, который вставал на вертикальные свечки и так стоял достаточно долго, и как-либо наказать его было просто нереально, ибо он роста был огромного и физически достать до чего угодно хлыстом, чтоб более менее почувствовал, держась за шею невозможно было. Хотя тренер откуда-то снизу кричал - накажи. В результате наказать его сел сам тренер - очень уважаемый и известный человек заслуженный мастер спорта. И лупил он его я скажу не по-детски и именно по ушам,хотя я не думаю что он особо там выбирал где уши. Было очень страшно смотреть. За человека страшно, он уже пожилой, того гляди перевернутся. А коню помогло - и никаких страшных ран на нем не осталось. Мне лично после того коня не попадались особо серьезные случаи (а уж лет 5 прошло с тех пор), поэтому когда строго наказывала последний раз уж и не помню.. Нормальной лошади обычно достаточно окрика или максимум хорошего шлепка по попе :)
 
Когда-то отучала конягу козлить. Бил он задом всегда, как только поднимался в галоп. Его хозяин почему-то любил этот процесс и не только не наказывал, но и специально провоцировал коня на такие "выделки". Хлыст никогда в качестве наказания не использовала, хватило как ни странно голоса и 3 месяцев работы, чтобы практически отучить его от этого дела. Ну и как альтернатива - умственная работа - занимались с ним прыжками и манежной ездой, правда при менке ног все равно иногда подыгрывал, и еще когда уставал, в знак возмущения :lol: А так все нормально.
 
zezere написал(а):
как раз закончила читать главу в книжке по этой теме. Не обижайтесь, я на английском поцитирую, мне так гораздо легче.

Уффф! Устану переводить - времени нет. Хоть в автопереводчик запихните, чтоб можно было суть понять.

Вопрос ко всем далее по теме.
Свечки - как отучаем, наказываем и пр.?
 
Ууу, мое любимое :) Про свечки :)
Кстати, смотри, вот есть классная ТЕМА про это, помнишь, обсуждали? Я тогда столько всего вспомнила :)
 
Хорошо. Со свечками разобрались. Все, что я для себя вынесла - это удар по ушам или между оными.
Идем дальше. Что делать с каприолями? :lol:
Тут народ на дружественном сайте все голову ломает, как лошадь этому элементу научить? А ты за голову хватаешься по поводу, как избавиться? :lol:
 
Сверху